محققان ژن لاغری را کشف کردند

26مه 2020 - برای برخی از افراد از دست دادن وزن و برای برخی دیگر اضافه نمودن وزن مشکل است. اکنون، تیمی از دانشمندان پاسخ این سؤال را که چرا برخی از افراد علیرغم خوردن بدون محدودیت غذا، همچنان لاغر می مانند را کشف کردند.

این کشف ممکن است به مطالعه ی ژن ها برای مقابله با چاقی، که یک مشکل بهداشت جهانی است، کمک کند. در سال 2016 ، سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش داد كه 1.9 میلیارد بزرگسال، 18 ساله و بالاتر دارای اضافه وزن هستند. از این تعداد، بیش از 650 میلیون نفر چاق بودند.

پرفسور ژوزف پنینگر، مدیر انستیتوی علوم زندگی و استاد گروه ژنتیک پزشکی در دانشگاه بریتیش کلمبیا گفت: همه ی ما این گونه افراد را می شناسیم: آنها تقریباً یک درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، آنها می توانند هر آنچه را که می خواهند بخورند و از نظر متابولیکی سالم باشند. آنها زیاد غذا می خورند ، مرتباً اسکوات(نوعی ورزش) انجام نمی دهند، اما اصلا وزن اضافه نمی کنند.

ژن "لاغری"

ژن ALK (آناپلاستیک لنفوما کیناز[1])، همان ژنی است که مقاومت در برابر افزایش وزن را بدون توجه به رژیم غذایی فرد، تسهیل می کند. این ژن به افراد لاغر کمک می کند تا باریک بمانند. این ژن به طور بالقوه می تواند مرز جدیدی را برای درمان چاقی باز کند.

این ژن ممکن است در مقاومت در برابر افزایش وزن در افراد ی با متابولیی سالم و لاغر نقش داشته باشد. این ژن در هیپوتالاموس،- ناحیه ای در مغز که مسئول کنترل اشتها و چگونگی کنترل چربی فرد است-، یافت می شود.

ژنALK ، پروتئینی به نام آناپلاستیک لنفوما کیناز را کد می کند که در رشد سلول نقش دارد. این ژن همچنین با برخی سرطانها در ارتباط است و به عنوان محرک رشد تومور شناخته می شود.

تغییرات ALK

محققانDNA بیش از 47000 فرد 20 تا 44 ساله را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها داده های استخراج شده از بیوبانک استونی- یک پایگاه از داده های بیولوژیک که از درصد زیادی از جمعیت استونی جمع آوری شده است-، را بررسی کردند.

محققان افراد لاغر و سالم را در کمترین صدک ششم وزن، شناسایی کردند. از طرف دیگر گروه کنترل ، افرادی در صدک سی ام و پنجاهم در نظر گرفته شدند و افرادی که در صدک 95 وزن بودند به عنوان گروه چاق طبقه بندی شدند. محققان تغییرات ژنی را که بیشتر در گروه لاغر یافت می شدند، شناسایی کردند.

محققان پس از مطالعه ی داده های این بانک اطلاعاتی دریافتند که برخی از تغییرات در ژنALK ، با استعداد کم به افزایش وزن در افرادی که به طور طبیعی لاغر هستند، گره خورده است. این تیم همچنین دریافت که حذف این ژن منجر به ایجاد مگس های لاغرتر می شود. علاوه بر این، موشهایی که با کمک مهندسی ژنتیکی اصلاح شده و فاقد ژنALK بودند، نیز مقاومت چشمگیری در برابر چاقی نشان دادند.

درمانی که این ژن را هدف قرار می دهد

محققان می گویند: درمانی که این ژن را هدف قرار دهد ممکن است به دانشمندان در مقابله و مبارزه با چاقی در آینده کمک کند. اگر روشی برای خاموش کردن ژن ALK،یا کاهش عملکرد آن وجود داشته باشد، حداقل افراد می توانند لاغر بمانند. در حال حاضر، درمان هایALK مانند مهار کننده های آن در سرطان استفاده می شوند.

تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا داروهای مهارکننده برای این منظور، قبل از شروع آزمایشات انسانی، در مطالعات پیش بالینی مؤثر هستند یا خیر. این تیم منتظر مرحله ی دوم این مطالعه است که هدف آن مقایسه ی این یافته ها با سوابقبیوبانکدر مورد سلامتی، DNA و میزان فعالیت آن در سایر جمعیت ها در سراسر جهان است.

محققان همچنین قصد دارند عملکرد نورونهای بیان کننده یALK ، را در تنظیم مغز در سطح مولکولی بررسی کنند تا از چگونگی ایجاد تعادل متابولیسمی و لاغر ماندن این افراد اطلاعات بیشتری بدست آورند. این مطالعه در ژورنال Cell منتشر شد.

چاقی و عوارض آن

چاقی در افراد بزرگسال به داشتن شاخص توده بدنی30 یا بیشتر اطلاق می شود. BMI فرد سالم باید بین 18.5 تا 24.9 باشد. کسانی که BMI بالای 25 دارند بعنوان افراد دارای اضافه وزن در نظر گرفته می شوند.

چاقی به چندین عارضه ی سلامت گره خورده است که برخی از آنها تهدیدکننده ی زندگی هستند. این موارد شامل دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا ، برخی سرطانها ، سکته مغزی، بیماری قلبی، سطح کلسترول بالا ، بیماری کیسه صفرا و بیماری کبد چرب در بین موارد دیگر هستند.

افرادی که چاق هستند همچنین در معرض خطر بیشتری برای مرگ و میر به همه علل، استئوآرتریت، آپنه خواب و مشکلات تنفسی، بیماری روانی و کیفیت پایین زندگی قرار دارند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200526/Researchers-find-a-skinny-gene.aspx

 



[1]anaplastic lymphoma kinase